Lasten Ajatusrinki

Lasten Ajatusrinki perustuu Filosofiaa lapsille -menetelmään (P4C, Philosophy for/With Children, josta voit lukea tarkemmin sivulta Tietoa menetelmästä )

Filosofiaa lapsille -toiminta on lapsilähtöistä. Ajatusringissä tämä tarkoittaa sitä, että haastaviakin aiheita ja kysymyksiä tutkaillaan mahdollisimman pitkälti ilon ja ihmettelyn kautta.

Filosofiaa-lapsille-Ajatusrinkii-Elise-Liikala-Kuvakollaasi-Pesapuu-750px

Tavoitteena on tuoda lasten ääni kuuluville ja pysähtyä lapsille tärkeiden kysymysten äärelle. Filosofiaa lapsille -menetelmä tukee tutkitusti lasten ajattelu- sekä ilmaisutaitojen kehittymistä.

Kuten kaikessa Ajatusrinki-toiminnassa, tapaamisten merkittävä tavoite on paitsi ajattelu myös toisten kuuntelemiseen, arvostamiseen ja aitoon kohtaamiseen kannustavan ilmapiirin synnyttäminen.

Lasten Ajatusringissä mm. pohdiskellaan, tarinoidaan, liikutaan, leikitään ja tehdään taidetta.

Ajatusrinki -vierailut ja tapahtumasuunnittelu

Ajatusrinki järjestää vierailuja esimerkiksi taidemuseoiden näyttelyiden yhteyteen, kouluihin ja päiväkoteihin tilauksesta. Ajatusrinki räätälöidään lasten iän ja tapahtumapaikan mukaan.
Lisätietoja voit kysellä ottamalla yhteyttä.

Ajatusrinki-Aikuinen-lapsi-aurinko-webTransparentLasten ja aikuisten yhteiset Ajatusringit

Järjestän toisinaan myös lasten ja aikuisten yhteisiä filosofointituokioita ja -kursseja. Lasten ja aikuisten Ajatusringeissä:

  • pysähdytään ihmettelyn äärelle
  • tutustutaan omaan ja lapsen ajatteluun syvemmin
  • tarinoidaan, leikitään ja taiteillaan.

Lasten-ja-aikuisten-ajatusrinki-filosofiakahvila-paperikirppu

 

Paperikirppu – Filosofointipuuhaa kotiin

LATAA tästä Paperikirppu-pohja-A4 (pdf) ja Ajatusrinki-paperikirppu-ohje (pdf)

Filosofiakirpun käyttöohje:

1. vaihe – Taittelu ja taiteilu
Kopioi paperikirppupohja. Paperikirppu taitellaan ohjeen mukaan, jonka jälkeen se koristellaan/väritetään, niin että jokainen kirpun päällipuolelle jäänyt kolmio on erinäköinen/eri värinen.

2. Pohtimispeli kirpun avulla
Pohtimisleikkiin tarvitaan kaksi osallistujaa. Kirppua kädessä pitävä pyytää  paria valitsemaan jonkin neljästä paperikirpussa olevasta kysymyksestä. (Sitten hän pyytää paria valitsemaan numeron 1-10 ja avaa paperikirpun ”suuta/nokkaa” parin sanoman kertamäärän, jotta vain neljä vaihtoehtoista kolmiota jää esille.) Lopuksi pari saa valita, minkänäköiseksi koristellun kolmion alle hän haluaa kurkistaa. Kolmion alta ilmestyy jokin sanoista: elämä, joulupukki, ystävyys, rakkaus, taikuus, presidentti, tulevaisuus tai viha.

3. Kirppua pitävä esittää parin valitseman kysymyksen yhdistäen sen sanaan, joka ilmestyi kolmion alta. Esimerkiksi: Mitä tai mikä on? RAKKAUS

Pari vastaa kysymykseen. Myös kirppua pitävä vastaa kysymykseen. Keskustellaan ja vaihdetaan vuoroja.

TULOSSA opas lasten ja yhteisöjen filosofointiin:

Työskentelen yhdessä muiden Filosofiaa lapsille -menetelmän parissa toimivien henkilöiden kanssa käytännönläheisen filosofointioppaan laatimiseksi. Oppaan toteutuksesta vastaa Filo – Filosofiaa lapsille, nuorille ja yhteisöille ry.

Lastensuojelun piirissä olevien lasten osallisuuden vahvistaminen Suomessa

Vuonna 2017-2018 toteutan ja kehitän Ajatusrinki – taidelähtöistä filosofointia osana 3-5 -vuotiaiden lasten osallisuuden vahvistamiseen tähtäävää hanketta yhdessä Pesäpuu ry:n ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän kanssa. Kehittämistyössä on mukana myös THL:n tutkija, joka on mukana seuraamassa filososfointitilanteita.